به یاد خالق کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»

به یاد خالق کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»
۱۸ تیر، روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است.
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر :  ۱۵۸۱۱۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، 18 تیرماه یادآور فراق نویسنده‌ خلاق و خوش ذوق ادبیات کودک و نوجوان، زنده‌یاد مهدی آذر یزدی است. کسی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان استان یزد در سال 1386درباره وی فرمودند: «من خودم را از جهت رسیدگى به فرزندانم، بخشى مدیون این مرد و کتاب این مرد می‌دانم. ایشان یک خلأئى را در یک برهه‏اى از زمان براى زنجیره‏ى طولانى فرهنگى این کشور پر کردند. این کار، باارزش است. خداوند از شما - آقاى مهدى آذریزدى - این خدمت را قبول کند و مأجور باشید. این ستایش‌هاى زبانى و این‌ها، اجر کارهایى که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمی‌شود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد».

خالق  کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» پس از آن دیدار گفت: مقام معظم رهبری به کتاب‌های من آبرو دادند.

مهدی آذر‌یزدی، فرزند علی اکبر رشید خرمشاهی، 27 اسفندماه سال‌ ١٣٠0 هجری شمسی در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. پدرش از ذوق و قریحه شاعری برخوردار و نسبت به امور دینی و مذهبی متعصب بود به شغل زراعت اشتغال داشت.

مهدی اندکی خواندن و نوشتن را در خانه از پدر آموخت و قرآن را از مادربزرگ خود فراگرفت. در چهارده، پانزده سالگی در کنار زراعت و بنایی به مدت یک سال و نیم به مدرسه «خان» رفت. پس از آن به اصرار پدر شروع به آموختن زبان عربی کرد. بعد ازپایان تحصیلات مقدماتی، چندی در علوم قدیمه به تحصیل پرداخت و با زبان انگلیسی نیز آشنا شد. سپس در کارگاه جوراب بافی و پس از آن در «کتابفروشی یزد» و «گل‌بهار» مشغول کار شد.

وی در سال 1322 به تهران مهاجرت کرد و در «چاپخانه علمی» مشغول به کار شد. او سال‌ها به غلط‌گیری و تصحیح نمونه‌های چاپی اشتغال داشت. بسیاری از انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌های مهم تهران از جمله «ابن سینا»، «امیر کبیر»، «خاور»، «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» شاهد زحمات توان‌فرسای او بوده‌اند. پیرمرد قصه گو قبل از نگارش داستان، مشاغل گوناگونی همچون عکاسی و کتابفروشی را هم تجربه کرده بود.

او در سن 35 سالگی به فکر احیای متون ادب فارسی برای کودکان به شیوه روایت گونه با نثری ساده و روان افتاد. بدین ترتیب با نوشتن جلد اول مجموعه داستان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» پا به عرصه نگارش و بازنویسی قصه‌های کهن برای کودکان گذاشت.

سال‌ها ممارست و انس با کتاب از او فردی کتاب‌شناس و صاحب سبک و اندیشه ساخته بود و این گونه با نوشتن آثاری ساده، روان، جذاب و خواندنی به چهره‌ای محبوب و نام آشنا برای چندین نسل تبدیل شد.

از وی به عنوان بنیان‌گذار ادبیات نوین کودکان و نوجوانان ایران یاد می‌شود و او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان کشور می‌دانند.

شمار آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر به بیش از 30 اثر می‌رسد که از جمله آنها می‌توان به دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفتر‌های «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان‌نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس‌نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم» اشاره کرد.

دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب» و «قصه‌های ساده برای نوآموزان» از دیگر آثار مرحوم آذریزدی برای مخاطب کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

از دیگر آثار این نویسنده یزدی می‌توان به «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر(ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل» و «خاله گوهر» اشاره کرد.

مهدی آذریزدی در طول بیش از نیم قرن فعالیت ادبی خود جوایز و نشان‌های متعددی کسب کرد که مهمترین آن‌ها دریافت جایزه سازمان جهانی یونسکو در سال 1343 به خاطر نوشتن کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و همچنین کسب جایزه کتاب کودک در سال 1345 برای نگارش مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» است.

پیر نیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب هم چهره ماندگار شد و در سال 1379 به خاطر نوشتن داستان‌های قرآنی و دینی به عنوان «خادم قرآن» مورد تقدیر قرار گرفت. چندین بار نیز محافل‌ و انجمن‌های مختلف از جمله «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانه الرسول (س)» و برخی نهادها و سازمان‌ها برای او مراسم بزرگداشت‌ برگزار کردند.

راوی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»‌ بزرگ‌ترین لذت زندگی‌اش را  مطالعه و کتاب خواندن می‌دانست و می‌گفت: می‌ترسم عمرم به ‌پایان برسد و حسرت کتاب‌های نخوانده را با خود به ‌همراه داشته باشم.

نویسنده مشهور داستان های کودکان و نوجوانان هیچ‌گاه ازدواج نکرد، هیچ‌وقت به مدرسه نرفت و در 54 سالگی وقتی برای اولین‌بار یک کلاس درس را دید، نتوانست جلو گریه‌اش را بگیرد.

پدربزرگ قصه‌گو، بچه‌ها را بسیار دوست می‌داشت و بیش از 50 سال از زندگی‌اش را صرف نوشتن برای آنها کرد. او می‌خواست برای بچه‌هایی که مثل خودش کتاب نداشتند کاری کند و اثری به یادگار بگذارد از این رو عمرش را برای کتاب و کتاب‌هایش را برای بچه‌ها گذاشت و رفت.

مهدی آذر یزدی صبح روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ در سن 88 سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران چشم از جهان فرو بست و 21 تیر پس از تشییع باشکوه از مسجد حظیره، در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

تمبر یادبود این نویسنده فقید به همت حوزه هنری استان یزد و همکاری اداره‌ پست استان چاپ و منتشر شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۲ بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی 18تیرماه را به عنوان «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» در کشور نام‌گذاری کرد.

 

ارسال نظر