رئیس ستاد ترویج احکام دین:

انحراف از غدیر به قیام کربلا ختم شد

انحراف از غدیر به قیام کربلا ختم شد
ایسنا/یزد رئیس ستاد ترویج احکام دین و رئیس موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم اظهار کرد: مظلومیت امیرالمؤمنین (ع)، صلح تحمیلی بر امام حسن(ع) و در نهایت قیام خونین امام حسین(ع) در کربلا، همگی نتیجه فراموشی غدیر بودند لذا اگر مردم آن زمان بر بیعت غدیر می‌ماندند، عاشورایی در کار نبود.
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر :  ۳۵۳۰۷۳

حجت الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به پیوند عمیق واقعه غدیر با حادثه عاشورا اشاره و تأکید کرد: نباید غدیر را به‌ عنوان رویدادی منفرد دید چرا که آنچه در غدیر خم اتفاق افتاد، تنها یک اعلام جانشینی نبود بلکه طرحی الهی برای تداوم مسیر نبوت در قالب ولایت بود و وقتی این طرح نادیده گرفته شد، انحرافی شکل گرفت که در طول زمان عمق پیدا کرد و نهایتاً به قیام کربلا ختم شد.

وی با اشاره به فاصله میان غدیر تا رحلت پیامبر(ص)، خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه، فضای جامعه اسلامی تغییرات نگران‌کننده‌ای را تجربه کرد و با رحلت پیامبر(ص) و بی‌توجهی به سفارش آشکار ایشان درباره ولایت امیرالمؤمنین(ع)، پایه‌های نظام خلافتی گذاشته شد که به‌تدریج ارزش‌های اصیل اسلام را به حاشیه کشاند.

فلاح‌زاده ادامه داد: وقتی وصی پیامبر، خانه‌نشین شد و خلافت از مسیر اصلی‌اش منحرف شد و طبیعی بود که نتایج تلخی در پی داشته باشد. مظلومیت امیرالمؤمنین (ع)، صلح تحمیلی بر امام حسن(ع) و در نهایت قیام خونین امام حسین(ع) در کربلا، همگی نتیجه فراموشی غدیر بودند لذا اگر مردم آن زمان بر بیعت غدیر می‌ماندند، عاشورایی در کار نبود.

وی در ادامه به نقش جریان‌های نفوذی به‌ ویژه یهود اشاره کرد و گفت: نمی‌توان نقش یهود را در این میان نادیده گرفت چرا که از همان صدر اسلام، جریانی خزنده و فعال از یهود در پی تحریف پیام و منحرف کردن مسیر اسلام ناب بود.

وی با بیان این که این جریان در واقعه غدیر هم فعال بود تا جایی که زمینه‌های انکار و فراموشی آن را فراهم کرد، گفت: پس از آن نیز، در فتنه‌سازی‌ها و تفرقه‌ها در عصر امام علی(ع)، صلح امام حسن (ع) و حتی در واقعه کربلا، رد پای آن‌ها را می‌توان دید. 

فلاح زاده با اشاره به اینکه عاشورا محصول انحراف تدریجی از غدیر است، یادآور شد: اگر بخواهیم عاشورا را درست بفهمیم، باید از غدیر آغاز کنیم؛ از آن لحظه‌ای که حق به‌وضوح بیان شد ولی نادیده گرفته شد.

نویسنده نمایش فاخر «پنجمین فریاد» که اخیراً در یزد به روی صحنه رفت، در ادامه با بیان این که این بخش از تاریخ اسلام، کمتر به‌صورت دراماتیک یا نمایشی روایت شده است، گفت: در نمایش «پنجمین فریاد» تلاش کردیم تا این پیوستگی را از نگاهی متفاوت به تصویر بکشیم.

وی با اشاره به محتوای متفاوت این اثر نمایشی، گفت: نمایش پنجمین فریاد روایتی از ۷۰ روز پایانی عمر رسول خدا (ص)، از زمان نزول آیه یا ایها الرسول بلغو واقعه حَج تا آنچه در پایان داستان رخ می‌دهد یعنی نادیده گرفتن واقعه غدیر و خلافت امیرالمومنین(ع) است.

وی افزود: این اثر یک تراژدی ویژه است که در آن با وجود این که همه عناصر هستی از ابر و باد و ماه و خورشید برای تحقق غدیر بسیج شده بودند، در نهایت اتفاقی روی داد که نباید می‌افتاد و پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، خلافت به حضرت علی (ع) نرسید.

حجت الاسلام فلاح‌زاده با اشاره به زاویه دید خاص این نمایش، افزود: تفاوت اصلی این نمایش با نقل‌های رایج از غدیر، در زاویه دید روایت آن است به طوری که در این نمایش، داستان از نگاه جبرئیل و ابلیس بازگو می‌شود؛ در فضای ملکوت، جبرئیل تلاش می‌کند تا غدیر محقق شود و ابلیس در برابر او ایستاده است.

وی ادامه داد: در برخی از روایات حتی آمده که برخی از شیاطین پس از مشاهده حقایق توبه کردند، همانند آنچه در ماجرای کشتی نوح اتفاق افتاد.

نویسنده این اثر در پایان نیز با اشاره به مشکلات پیش‌ آمده در فرآیند اجرای این نمایش، خاطرنشان کرد: متاسفانه با شروع حمله رژیم صهیونیستی، ریزش‌هایی در گروه اجرایی اتفاق افتاد و شرایط برای اجرا سخت شد به نحوی که هرچند قرار بود ۱۰ اجرا داشته باشیم اما در نهایت تنها شش اجرا ممکن شد ولی با این حال، استقبال مخاطبان رضایت‌بخش بود.

به گزارش ایسنا، نمایش فاخر «پنجمین فریاد» به نویسندگی حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده و با کارگردانی و طراحی آرش ساربان اثر گروه هنری آینه ابرکوه با مشارکت ۱۳۰ هنرمند خلق و از ۲۲ خرداد سال جاری در قالب شش اجرا در تالار مرکزی یزد به روی صحنه رفت.

مشاور هنری این نمایش که به سفارش سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و به همت حوزه هنری یزد و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تولید شده نیز بر عهده زمان ارکمان بوده است.

ارسال نظر