به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، «بهشت در آتش» نام نمایشی بزرگ به طراحی و کارگردانی علی جاور هنرمند یزدی است که از 26 آذر تا دوم دیماه امسال با رعایت شیوهنامههای بهداشتی در سالن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ابرکوه به روی صحنه رفت.
این اثر نمایشی به قلم حجتالاسلام سیدکاظم فلاحزاده با محوریت آموزههای دینی و اعتقادی، روایتی است تاریخی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و مظلومیت ولایت که بر لزوم بصیرتافزایی، آگاهی، دشمنشناسی، ولایتمداری و هوشیاری امت اسلام در برابر فتنهها و توطئههای دشمنان و فتنهگران تأکید میکند.
در تولید و اجرای این اثر بیش از 60 هنرمند و عوامل بومی شهرستان ابرکوه همکاری داشتند و هنرمندانه کوشیدند تا اهمیت بصیرت، بینش، دشمنشناسی و حرکت در مدار ولایت را در قالب هنر تبیین کنند و به گونهای ملموس و جذاب به نمایش بگذارند.
در این نمایش آیینی، آن چه پیش روی مخاطب قرار گرفت کلام، نور و صدا بود که هنرمندانه در قالبی شبیهسازی شده به واقعیت اجرا شد.
در هفت شب اجرای این اثر، چهرههای شاخصی از جمله مسئولان و هنرمندان در کنار مردم حضور پیدا کردند و این نمایش را دیدند که در ادامه دیدگاههای آنها را میخوانید.
بهشت در آتش پاسخی به دسیسههایی است که سعی دارند حقایق تلخی که بر اهلبیت (ع) گذشته را کمرنگ جلوه دهند
امام جمعه ابرکوه پس از تماشای «بهشت در آتش» با تسلیت ایام فاطمیه گفت: اجرای این اثر نمایشی که احیاگر واقعیتهای تاریخی درباره مظلومیت ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت زهرا (س) است، کاری بجا، شایسته و جذاب بود.
حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی ضمن قدردانی از عوامل این نمایش افزود: قطعا این تلاشها، ارزشها و اثرها است که نقشآفرین و اثرگذار است و خنثی کننده بسیاری از دسیسهها و توطئههایی است که سعی میکنند حقایق تلخی که بر اهلبیت (ع) گذشته را کمرنگ جلوه دهند و این نمایش و این گونه کارها در حقیقت پاسخی به این دسیسهها است.
وی با اشاره به پیام نمایش اظهار داشت: این اثر علاوه بر نشان دادن مظلومیت اهلبیت (ع)، چهرههایی را نشان میدهد که پیام رسول خدا را شنیدند ولی به خاطر دنیا به سمت باطل رفتند، توصیه پیامبر را نادیده گرفتند و نسبت به حقایقی که باید مدافع آن باشند ساکت شدند و بیتفاوت ماندند.
بهشت در آتش ثمره تلاش، مجاهدت و اخلاص یک گروه همدل و همراه است
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی که با حضور در ابرکوه از نزدیک شاهد اجرای این نمایش آیینی بود، ضمن قدردانی از تلاشها و زحمات همه بازیگران و عوامل آن، این اثر نمایشی را ثمره تلاش، همت، مجاهدت و اخلاص یک گروه همدل و همراه دانست و گفت: این نمایش از لحاظ کیفیت عناصر نمایشی از جمله متن، کارگردانی، بازیگری، نور، صدا و صحنه اثر خوبی بود.
محمدمهدی دادمان اظهار امیدواری کرد این گروه هنری که نمایانگر ظرفیتهای بالای نخبگان، هنرمندان و عموم مردم در زمینه کار فرهنگی و هنری است روز به روز ارتقا پیدا کند، بدرخشد و به امید خدا این گونه کارها مقدمهای برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.
هنر بهترین زبان برای بیان مسائل روز جامعه است
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد هم پس از تماشای این نمایش، با اشاره به رشد و پیشرفت گروه سازنده این اثر در سالهای اخیر گفت: در زمینه صحنه، دکور، موسیقی و نور شاهد رشد و ارتقاء بودیم. این گروه با همافزایی و اعتماد به نفس، حرکت رو به رشد و بالنده داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا نجیمی با بیان این که تولیدکنندگان این نمایش با دست خالی و کمترین امکانات این اثر را آماده اجرا کردند که قابل تقدیر است، اظهار امیدواری کرد با حمایت مسئولان این کار در کشور دیده شود و در جشنوارهها نیز حضور یابد.
وی خاطرنشان کرد: هنر این قابلیت را دارد که در کنار احیاء شعائر دینی بتوان مسائل اجتماعی، موضوعات روز و مباحث مرتبط با خانواده و تربیت فرزند را در این قالب ارائه کرد و چه خوب است که این کار به صورت حرفهای دنبال شود و با تربیت افراد متخصص و حمایت از آنان در طول سال شاهد فعالیتهای هنری باشیم.
«بهشت در آتش» نمایشی احساسی و تأثیرگذار است
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی که با حضور در شهرستان ابرکوه از نزدیک در جریان روند تولید این اثر قرار گرفت و شاهد اجرای آن بود، ضمن تشکر از بازیگران و عوامل این نمایش اظهار داشت: آنچه من در این اجرا دیدم چیزی جز نیت خالص اعضای گروه و ارادت بازیگران این نمایش به ساحت اهلبیت (ع) وحضرت فاطمه زهرا (س) نبود و این بزرگترین ثروت و نعمتی است که خداوند نصیب این گروه کرده است.
کوروش زارعی نمایش «بهشت در آتش» را نمایشی احساسی و تأثیرگذار دانست و افزود: من در جمع مخاطبان حضور داشتم و شاهد ارتباط خوب و معنوی مردم با این اثر نمایشی بودم که این بزرگترین کار است.
وی ادامه داد: این نمایش با تمام محدودیتها و کمبودها موفق شده مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد و کار هنر همین است؛ ابتدا باید تماشاگر را درگیر کرد و او را تحت تأثیر قرار داد تا با اثر همذاتپنداری کند و آنگاه تفکر، اندیشه و پیامی که در اثر مستتر و پنهان است را به مخاطب منتقل کرد.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: به نظر من بهشت در آتش با خلوص نیتی که بازیگران و عوامل آن دارند و در ایفای نقشها روی صحنه دیده میشود، به خوبی توانسته حرفش را بزند و کار خودش را انجام دهد.
زارعی ضمن تحسین نویسنده جوان و بومی این نمایش که نخستین اثرش روی صحنه رفت، برخی نکات فنی و هنری جهت ارتقای اثر برای تولید کنندگان آن بیان کرد.
وی با بیان اینکه تفاوتی بین آثار عاشورایی و فاطمی وجود ندارد، گفت: خداوند به اهلبیت (ع) مأموریت داده که مکتب الهی را در جهان بگسترانند و راه سعادت را به مردم نشان دهند و ما هم که پیرو و محب آنها هستیم باید در مسیر مکتب الهی و مکتب اهلبیت (ع) حرکت کنیم تا به سعادت برسیم.
پرونده صدر اسلام از حیث روایت مردمی پروندهای دست نخورده است
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان یزد هم پس از دیدن این نمایش با بیان اینکه واقعیات تاریخ صدر اسلام دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، اظهار داشت: پرونده صدر اسلام از حیث روایت مردمی هنوز پروندهای بکر و دست نخورده است.
ابراهیم دهقان افزود: شاید در آثار مکتوب و اسناد کتابخانهای روایات نقلی یا تحلیلی زیادی دیده باشیم اما خلائی که احساس میشود این است که این روایتها و بازآفرینیها دست مردم داده نشده یا به گوش آنها رسانده نشده است. نمایش بهشت در آتش یک روایت مردمی است که توسط یک گروه مردمی تولید شده و از طرف دیگر بازخوانی تاریخ نیز توسط مجموعههای مردمی و جریانهای حلقههای میانی انجام شده که در قالب هنر به مردم ارائه شد.
وی تصریح کرد: ما به روایتهای هنری در بازآفرینی تاریخ صدر اسلام توسط جریانهای مردمی در قالب کتاب، داستان، رمان، نمایش و فیلم برای سنین مختلف نیاز داریم و باید در این زمینه اقدامات مؤثر صورت گیرد.
هنر بهترین ابزار برای انتقال آموزههای دینی است
نویسنده «بهشت در آتش» هم درخصوص موضوع نمایش گفت: این نمایش داستان بردهای به نام «سُهام» را روایت میکند که توسط حضرت زهرا (س) آزاد میشود و به شهر و دیار خودش برمیگردد. پس از مدتی، سُهام دلتنگ مدینه و خانه حضرت علی(ع) میشود؛ اما وقتی به مدینه میآید با ماجراهایی مواجه میشود که منجر به شهادت حضرت زهرا (س) میگردد.
سیدکاظم فلاحزاده افزود: کار نوشتن نمایشنامه را از ابتدای سال جاری آغاز کردم که سه ماه به طول انجامید و سپس متن نمایشنامه توسط کارشناسان حوزوی و هنری مورد مطالعه، اصلاح، بازبینی و تأیید قرار گرفت و از ماه محرم تمرینها شروع شد.
وی با اشاره به استعدادهای غنی شهرستان ابرکوه از کشف چند بازیگر جوان مستعد بومی و کار اولی خبر داد و گفت: هر بازیگری که برای نقشهای مختلف نیاز داشتیم از بین جوانان و علاقهمندان بومی جذب شدند و آموزشهای لازم را فرا گرفتند.
فلاحزاده با بیان این که تعداد زیادی از اعضای گروه دانشآموز و دانشجو هستند و آینده شهرستان در عرصه فرهنگ و هنر را میسازند، افزود: امروز میتوان گفت مهمترین مزیت این نمایش تربیت نیروی دغدغهمند، کاربلد و فعال در عرصههای مختلف همچون بازیگری، صوت، نور، دکور و ... است؛ در زمینه نویسندگی و کارگردانی هم به یاری خدا گامهای مؤثری در آینده برخواهیم داشت.
این روحانی با بیان این که برخی مسائل و آموزههای دینی را در قالب کتاب و منبر نمیتوان به جامعه منتقل کرد، ادامه داد: با بهرهگیری از زبان هنر و ابزار هنری سعی کردیم مطالب و ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) را در قالب هنر نمایش به مردم نشان دهیم و برای این که خسته کننده نباشد داستان را طوری پیش بردیم که جذاب باشد و در بعضی بخشها لبخند روی لب مخاطبان نقش بندد.
فلاحزاده تصریح کرد: نمایشهای تاریخی این ویژگی را دارد که میتوانیم مشکلات امروز را با نشان دادن معادل آن در گذشته بیان و راه حل ارائه کنیم البته مخاطب از هدف و پیام ما برداشت خودش را خواهد داشت؛ بصیرت، دشمنشناسی و شناخت فتنهها از مزایای این نمایش است و ضمیر ناخودآگاه مخاطب از آن برداشتهای متفاوت دارد.
وی با بیان این که همه گروههای سنی میتوانند مخاطب این اثر باشند، گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات، بهترین روش برای تبلیغ با توجه به نیاز جامعه، بهرهگیری از فضای رسانه و هنر از جمله هنرهای نمایشی است.
این نویسنده اظهار داشت: ما بیش از آن که از مجموعهها و دستگاههای مختلف کمک بگیریم از خود حضرت زهرا (س) کمک گرفتیم و اگر توفیقی هم حاصل شده عنایات آن حضرت و ائمه اطهار (ع) بوده است.
تداوم جریانسازی گروههای هنری و مردمی در گرو حمایت مسئولان است
کارگردان نمایش بهشت در آتش نیز با بیان این که این گروه یک مجموعه جریانساز در استان یزد و کشور است، گفت: اگر مسئولان از گروههای هنری و مردمی حمایت نکنند با توجه به هزینههای زیادی که نمایشهای میدانی دارد زیاد دوام نمیآورند و به مرور زمان این اجراها و این جریانسازی عظیم از بین خواهد رفت از این رو باید قدر این رویشها و استعدادها دانسته شود.
علی جاور با اشاره به این که در تمام مراحل تولید و اجرا، حضور و عنایات ائمه اطهار (ع) را حس کردم، افزود: عشق به اهلبیت (ع) و شور و علاقه هنرمندان ابرکوهی باعث شد من با اشتیاق بیشتری در اغلب روزهای هفته، مسیر 300 کیلومتری رفت و برگشت از یزد به ابرکوه را طی کنم و خدا را شاکرم که کار به نتیجه رسید.
وی با اشاره به همکاری حدود 100 نفر از اقشار مختلف مردم شهرستان در به صحنه بردن این نمایش گفت: اینجا هیچ کس دستمزد نمیگیرد و همه عاشقانه و مخلصانه با تمام وجود برای اهل بیت (ع) کار میکنند، من هم خیلی از آنها آموختم و امیدوارم سهم کوچکی در این عرض ارادت به ساحت بانوی دوعالم داشته باشم.
این کارگردان به اهمیت تجهیزات در تئاتر و سینما اشاره کرد و افزود: باید امکانات و تجهیزات لازم از جمله صوت و نور و ... برای فعالیت گروههای شهرستانی تأمین شود تا آثاری قویتر تولید و اجرا شود.
وی افزود: امسال بزرگترین دکور نمایشهایی که در یزد اجرا شده، به همت سیدعلی اکبر میرحسینی مدیر تولید این اثر توسط میثم نویریان با کمک عوامل فنی بومی در شهرستان ابرکوه ساخته شد.
این هنرمند خاطرنشان کرد: خدمت به حضرت زهرا (س) توفیق و عنایت خداوند و خود حضرت بود که نصیبم شد.
فرماندار ابرکوه هم پس از تماشای بهشت در آتش، ضمن تشکر از عوامل اجرای این اثر گفت: خدا را شاکریم که علاقهمندان به اهلبیت (ع) و جوانان شهرستان با بهرهگیری از سبک جدید هنر، اثری فاخر خلق کردند.
محمدحسین امامی با اشاره به این که من از نزدیک شاهد تلاشها، تمرینات و آمادهسازی این نمایش بودم، ادامه داد: به رغم همه دشواریها و مشکلات مالی، عشق و ارادت به اهلبیت (ع) بیشترین و بالاترین انگیزه را به این گروه داد و کار زیبا و ارزشمندی به روی صحنه رفت.
وی مؤثرترین پیام این نمایش را پایداری و ایستادگی برای احقاق حق و پرداختن بهای آن عنوان کرد.
سرهنگ پاسدار مهدی ابرقویی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ابرکوه نیز بیان کرد: این نمایش در واقع سفارش دین مبین اسلام مبنی بر لزوم توجه به تاریخ و مرور کارنامه گذشتگان است و ما باید همواره دنبالهرو مسیر نورانی ائمه هدی (ع) باشیم.
حسام سالکی از فعالان فرهنگی و هنری هم اجرای این نمایش را یک کار خوب و بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: به همت و تلاش جمعی از جوانان ابرکوه پرچم فاطمیه بالا نگه داشته شده که کار ارزشمندی است.
وی با اشاره به سه مقوله تاریخ صدر اسلام، ذکر مصیبت و عبرتهای تاریخ در این نمایش، کنار هم بودن این عناصر را از جمله ویژگیهای بهشت در آتش برشمرد.
مدیر برنامهریزی نمایش بهشت در آتش و عضو گروه هنری آینه نیز با بیان این که سعی کردیم مفاهیم دینی را در قالب هنر نمایش به مخاطب منتقل کنیم، گفت: در این راه با بهرهگیری از عوامل بومی شهرستان تلاش کردیم تا کاری در خور و ارزشمند تولید و اجرا کنیم.
مسعود امیدواری با بیان این که باید با همت مسئولان زیرساختهای لازم برای اجرای چنین برنامههای فرهنگی و هنری در شهرستان فراهم شود، افزود: هدف ما رشد و پیشرفت استعدادها و اعضای گروه در همه زمینهها از جمله دکور، نور، صوت، جلوههای ویژه، لباس، موسیقی، گریم و ... و همچنین ارتقاء نمایش آیینی در شهرستان بوده است و سعی میکنیم همواره رو به جلو حرکت کنیم.
وی با اشاره به کمبودها و مشکلات زیادی که هنرمندان شهرستانی برای اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری با آن مواجه هستند، توجه بیشتر مسئولان در جهت رفع مشکلات مالی دفتر هنر مردمی این شهرستان را خواستار شد.
ابوالفضل صادقیان از فعالان تئاتر ابرکوه و بازیگر نقش خالدبن ولید در نمایش بهشت در آتش هم اظهار داشت: به رغم مشکلات مالی به همت تعدادی از هنرمندان شهرستان و مردم، این نمایش بزرگ به عشق اهل بیت (ع) به روی صحنه رفت.
وی خلوص نیت را رمز موفقیت و تداوم این گروه هنری دانست و افزود: استقبال مردم از این اثر، بسیار خوب و امیدوار کننده بود و امیدواریم با رفع مشکلات مالی و آموزشهای بیشتر، استعدادهای جدیدی به عرصه هنرهای نمایشی استان و کشور معرفی شوند.
صادقیان با بیان این که بسیاری از عوامل و بازیگران این نمایش برای نخستین بار در چنین کاری حضور یافته بودند که نشانگر استعدادهای این شهرستان است، گفت: ابرکوه میتواند به یکی از قطبهای نمایش آیینی کشور تبدیل شود.
مدیر مجموعه فرهنگی ندای بهشت شهرستان ابرکوه نیز با اشاره به استقبال کم نظیر مردم از این نمایش، اتکا به نیروهای بومی را از مزایای گروه هنری آینه برشمرد.
حجت الاسلام محمدسعید فلاح زاده افزود: از سال 1395 با آموزش نیروهای مستعد، جریان مؤثری در عرصه فرهنگ و هنر در شهرستان راه افتاد و به مدد اهل بیت (ع) توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. وقتی از پنج سال پیش شروع به کار کردیم هیچ یک از امکانات و تجهیزات امروز را نداشتیم ولی با تکیه به ظرفیتهای بومی و فعال کردن نیروهای مردمی و کمک مادی و معنوی مردم توانستیم در عرصه نمایشهای آیینی جریانساز باشیم و امروز این گروه پس از پنج سال توانسته در بین بهترین گروههای نمایشی استان و کشور قرار گیرد و در همه زمینهها پیشرفت خوبی داشته باشد.
وی شاه کلید پیشرفت انقلاب اسلامی در عرصههای مختلف از جمله هنر، فرهنگ و اقتصاد را فعال کردن ظرفیتهای مردمی با حفظ استقلال و هویت آنها دانست و گفت: امیدواریم متولیان امر به مجموعههای مردمی کمک کنند تا رشد روزافزون و پایدار داشته باشند.
یکی از یادگاران دفاع مقدس هم با بیان این که این نمایش خلاصه مفیدی از تاریخ بود، گفت: اگر بتوانیم گوشههایی از تاریخ اسلام را برای مردم معرفی و تبیین کنیم تأثیر بسزایی خواهد داشت. باید تاریخ را به خوبی بشناسیم و از آن درس بگیریم و با هوشیاری و بصیرت در مسیر ولایت و انقلاب اسلامی گام برداریم؛ در طول تاریخ هر گاه مسیر را به خوبی شناختیم و در مدار ولایت حرکت کردیم در آن مسیر موفق بودیم.
مرادی یکی از مخاطبان بهشت در آتش درباره این اثر گفت: رساندن پیام مظلومیت حضرت علی (ع) و شهادت حضرت زهرا (س) درقالب این اثر نمایشی برای من خیلی دلنشین و ارزشمند بود. این نمایش بر لزوم تبعیت از ولایت تأکید دارد و برای من درس عبرت بود؛ این اثر نشان داد که موضوع مقاومت، ولایتمداری و ثابت قدم ماندن در صحنههای حساس انقلاب خیلی مهم است.
محمدی یکی دیگر از تماشاگران، این اثر نمایشی را کاری بسیار زیبا و اثربخش دانست و افزود: در این نمایش به خیلی از سوالاتی که برای نسل جوان و نوجوان پیش میآید پاسخ داده میشود و به نظر من بهترین شیوه برای پاسخ به سوال بچهها، تولید و اجرای همین کارهای نمایشی است.
غلامرضا برزگر بازیگر نقش بلال حبشی که برای اولین بار در این نمایش به ایفای نقش پرداخت معتقد است در قالب نمایشهای آیینی، روضهها خیلی ملموستر برای مردم تداعی میشود و بسیار تأثیرگذار است.
وی اظهار کرد: یکی از محاسن این نمایش این است که وقتی مخاطب در قالب نمایش با افراد منافق، ریاکار و جاه طلب آشنا میشود، بهتر میتواند در صحنه سیاسی امروز، سره را از ناسره تشخیص دهد.
محمد فلاحزاده یکی دیگر از تماشاگران این نمایش گفت: این اثر نمایشی مردم را با قطعهای از تاریخ اسلام آشنا میکند و امیدوارم تولید و اجرای این گونه هنری تداوم داشته باشد.
علی حسینی که از نزدیک این اثر نمایشی را تماشا میکرد و برایش جذاب و دلنشین بود، اظهار کرد: اگر از زبان هنر برای انتقال هر مفهومی به خصوص تاریخ اسلام و تشیع استفاده و آن را در قالبهای هنری از جمله تئاتر و فیلم به مخاطب ارائه کنیم اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت و در اذهان مردم ثبت میشود.
یکی دیگر از تماشاگران بهشت در آتش هم اظهار داشت: در این اثر نمایشی بازیگران حس معنوی خوبی داشتند که به طور مستقیم به مخاطب منتقل میشد و امیدوارم در سالهای آینده با ارتقاء کیفیت اثر و رفع نقاط ضعف کار، این نمایش در استان و کشور گسترش یابد و بیشتر دیده شود. البته مردم هم باید با حضورشان به گروه تولیدی انگیزه مضاعف دهند و از این گونه کارها حمایت شود.
حجتالاسلام حسین فلاحزاده، سیدعلیاکبر میرحسینی دربقلعه و مسعود امیدواری به ترتیب مشاور مذهبی و هنری، مدیر تولید و مدیر برنامهریزی این نمایش را بر عهده داشتند.
ابوالفضل صادقیان، مصطفی مهدیپور، سیدحمید پورسید، حسن حسنپور، جعفر قاسمپور، ابوالفضل حسینیان و علی نداف از جمله بازیگران این نمایش بودند.
طراحی صحنه این نمایش بر عهده میثم نویریان بود و محمدگلشن و بهنام بشارت دستیاران کارگردان بودند.
دیگر عوامل نمایش را مدیر صدابرداری: احسان عمیقی، مدیر نورپردازی: میثم درخشندهفر، مدیر تصویربرداری: مسعود فلاحزاده، طراح جلوههای ویژه میدانی: رسول حسینیان، اجرای دکور و مدیر صحنه: محمدجلیل فلاحزاده، طراح و اجرای گریم: حسین محمودی، طراح لباس: محمدرضا امیدوارپناه، مسئول بازیگران: ابوالفضل صادقیان و مسئول روابط عمومی: امیرحسین سالار تشکیل میدادند.
این نمایش کاری از تئاتر بچههای مسجد شهرستان ابرکوه است که با همکاری واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان یزد، مجموعه فرهنگی ندای بهشت و گروه هنری آینه ابرکوه تولید شده است.
پیش از این نیز به همت این گروه از سال 1395 تا 1399 نمایشهای میدانی «خورشید در خرابه»، «گفت و گوی آب» و «علمداران» در ابرکوه، یزد و کربلای معلی اجرا شده بود.
بهشت در آتش با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان یزد، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابرکوه، مجموعه فرهنگی ندای بهشت و گروه هنری آینه شهرستان ابرکوه اجرا شد.
ابرکوه یکی از قدیمیترین شهرهای ایران است که در مرکز ایران و در جنوب غربی شهرستان تفت و استان یزد واقع شده و تا مرکز استان 150 کیلومتر فاصله دارد.
جمعیت شهرستان ابرکوه بر اساس سرشماری سال 1395 بیش از 51 هزار نفر است.
آثار باستانی و ابنیه تاریخی بسیار زیادی از روزگاران گذشته در این شهرستان به جا مانده است که نشان از وجود تمدنی کهن دارد؛ اولین اثری که اگر آن را از عجایب خلقت بدانیم اغراق نکردهایم وجود یک درخت سرو کهنسال و بلند است که عمر آن را چهار هزار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زدهاند. این درخت مشهور که آن را مسنترین موجود زنده ایران میدانند، با ارتفاعی بالغ بر ۲۸ متر همچنان باشکوه و سرسبز و سرافراز در مرکز شهر خودنمایی میکند و جایگاه ویژهای در میان مردم منطقه و گردشگران دارد.
انتهای پیام/