معرفی کتاب مرد شماره یک به مناسبت سالروز شهادت فرمانده تیپ الغدیر یزد

معرفی کتاب مرد شماره یک به مناسبت سالروز شهادت فرمانده تیپ الغدیر یزد
کتاب «مرد شماره یک» نوشته محمدبلوچی از تولیدات حوزه هنری استان یزد بخشی از مجاهدت‌ها و فرماندهی شهید حاج اکبر آقابابایی را روایت می‌کند.
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر :  ۳۵۰۷۱۳

ه مناسبت 5 شهریور سالروز شهادت حاج اکبر آقابابایی، از فرماندهان شاخص سپاه پاسداران و مرد شماره یک عملیات کرکوک، نگاهی گذرا داریم به کتاب «مرد شماره یک» اثر محمدبلوچی نویسنده یزدی که به همت حوزه هنری استان یزد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
در این اثر جذاب، تاریخی و نظامی، مجاهدت‌ها و ‌رشادت‌های شهید آقابابایی فرمانده تیپ 18 الغدیر یزد در دو سال آخر جنگ در 220 صفحه به همراه عکس‌ها و نقشه‌ها پیش روی مخاطب قرار گرفته است.
نویسنده در این اثر با پژوهش و مطالعه دقیق اسناد و مدارک و مصاحبه با نزدیکان و هم‌رزمان شهید، به تبیین و تشریح بخشی از زندگی، شخصیت، اخلاق، اخلاص، ایثار و همچنین خاطرات و اقدامات مهمی که به فرماندهی این شهید گرانقدر از سال 1365 تا پایان جنگ انجام شده می‌پردازد.
دوستانش او را اعجوبه‌ای می‌دانستند که در قلب کردستان فرماندهی می‌کرد، فرمانده‌ای جوان که فروردین 1340 در اصفهان به دنیا آمد و در کوچه پس‌کوچه‌های جنوب این شهر قد کشید و در دفاع مقدس یکی از بهترین طراحان جنگ بود.
این شهید والامقام 25 اردیبهشت 1366 به فرماندهی تیپ پیروز 18 الغدیر یزد منصوب می‌شود و تا آخر جنگ در این سمت می‌ماند. وی پس از پذیرش قطعنامه 598 علاوه بر فرماندهی تیپ، فرماندهی سپاه استان یزد را نیز بر عهده داشت. 
این رزمنده مجاهد در طول دوران دفاع مقدس در بیش از 60 عملیات حضور داشت و سرانجام با 70 درصد جانبازی 5 شهریور 1375 به دلیل عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به یاران شهیدش پیوست.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«کاری از دستمان بر نمی‌آمد. ایستاده بودیم و تماشا می‌کردیم. شاهد منظره‌ای وسیع از شاعرانگی تلخ و گزنده بودم. زیر آن آسمان آبی، سرخی خون روی سنگ‌ها می‌پاشید. شانه‌های مهدی تکان می‌خورد. صدای تیر خلاص شنیده می‌شد. دستی که در هوا از شدت جان کندن می‌لرزید، چند ثانیه بعد روی زمین بی‌جان می‌شد. چشمان برادر آقابابایی می‌جوشید. بدن‌ها با خاک یکی می‌شد. کوهستان ناله‌ها را می‌گرفت و انعکاسش را در دشت پخش می‌کرد... .»
علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «مرد شماره یک» را علاوه بر حوزه هنری یزد و کتابفروشی‌ها از وبگاه سوره مهر نیز تهیه کنند.

ارسال نظر