پُرسه ای به رسم زرتشتیان یزد برای شهید جمهور

پُرسه ای به رسم زرتشتیان یزد برای شهید جمهور
به عنوان عکاس این بار به مراسمی دعوت شدم که پیش از آن سابقه حضور در مراسمشان را نداشتم .
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر :  ۳۵۰۳۰۲

ساعت 16:50 دقیقه عصر روز جمعه 4 خرداد به محله کوچه‌بیوک یزد رسیدم. آدرس محل برگزاری مراسم را از بچه‌های محله پرسیدم. وقتی فهمیدند برای چه کاری آمده‌ام خودشان پیش قدم شدند تا راه را نشانم دهند. یکی از آنها که موتورسیکلت داشت به راه افتاد و گفت پشت سر من بیا. چند تا کوچه پس کوچه که گذشتیم به محل رسیدیم. موتورسوار درحالی که خداحافظی می کرد، گفت: «یادت باشه بعدِ نماز مغرب و عشا هم در مسجد کوچه بیوک مراسمی برای آقای رئیسی و شهدای خدمت برگزار میشه...».
چند دقیقه به آغاز مراسم مانده. قرار است از ساعت 5 بعد از ظهر آیین پُرسه (سوگ) شهیدآیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت به میزبانی انجمن‌های زرتشتیان استان یزد در سالن اجتماعات زرتشتیان در محله کوچه‌بیوک از محله های قدیمی شهر یزد برگزار شود. 
در ورودی سالن هفت هشت نفر از مدیران انجمن‌های زرتشتیان در دو ردیف ایستاده‌ و به مردم خوش‌آمد می‌گویند. بعد از سلام و احوالپرسی وارد سالن شدم.
یکی از نکاتی که خیلی چشمگیر و قابل توجه بود حضور اقشار مختلف از ادیان مختلف در این مراسم بود؛ تعدادی از یهودیان و مسلمانان شهر هم در این آئین حضور داشتند. 
با آمدن چند تن از مسئولان استان، دو نفر از موبدان «اوستا خوانی» را شروع کردند. از زندگینامه، بخشی از اقدامات و فعالیت‌های آقای رئیسی گفتند و در ادامه با ابراز تأسف از فقدان آقای رئیسی، برای شادی روح شهید جمهور و همراهان شهیدش دعا کردند. 
همه حضار از مسلمان و یهودی و زرتشتی، محزون مردی بودند که به همه ادیان احترام می‌گذاشت و در سفرهای استانی پیگیر رفع مشکلات آنان بود.  
بخش اول مراسم ساعت 6 عصر به پایان رسید و عده‌ای از حضار رفتند و تعداد دیگری وارد شدند. آن دو موبد دوباره همان آئین و دعا را آغاز کردند. پس از خواندن بیانیه انجمن‌های زرتشتیان استان و پایان پُرسه، اعلام شد مراسم بزرگداشت شهدای خدمت، امشب در مسجد کوچه‌بیوک برگزار می شود. اینجا یک بار دیگر اتحاد و همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و زرتشتیان و احترام متقابل به آئین یکدیگر را مشاهده کردم؛ در لحظه ورود به این محله نیز وقتی بچه هیئتی‌ها فهمیدند می‌خواهم به پُرسه شهید رئیسی که توسط زرتشتیان برگزار می‌شود بروم مرا تا اینجا رساندند.
در بخشی از بیانیه انجمن زرتشتیان یزد آمده بود؛ «امروز روزی سخت در تاریخ کشورمان ثبت گردید و داغی بر دل ملت ایران جای گرفت. فاجعه‌ای که باعث از دست دادن یکی از فرزندان برومند این مرز و بوم شد. مردی که همواره در دلش عشق به خدمت و بر زبان مِهر و دوستی داشت. اکنون بر خود واجب می‌دانیم شهادت آیت الله سید ابراهیم  رئیسی رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه را به رهبر فرزانه انقلاب، خانواده‌های جانباختگان و مردم شریف ایران آرامش باد گفته و از درگاه اهورامزدا برای بازماندگان صبر و شکیبایی طلب کنیم.»
راستی، پذیرایی هم مانند رسم روضه خوانی خودمان، چای و خرما بود.

 

✍???? مجید جراحی | از یزد
جمعه 4 خرداد 1403 | ساعت 22:40

برچسب ها: شهید

ارسال نظر