رئیس سازمان زندان‌ها در اختتامیه جشنواره دادخند عنوان کرد؛

طنز و هنر نقش مهمی در بازسازی شخصیت زندانیان دارد

طنز و هنر نقش مهمی در بازسازی شخصیت زندانیان دارد
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: طنز و هنر دو مقوله مهم در بازسازی شخصیت زندانیان است که باید از آن‌ها برای تحقق اهداف اصلاحی و تربیتی مددجویان استفاده شود.
دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر :  ۱۵۸۵۵۸

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، غلامعلی محمدی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، دوم مرداد در آیین اختتامیه نخستین جشنواه طنز «دادخند» در یزد با اشاره به اینکه هدف اصلی زندانبان و متولیان، اقدامات تأمینی و تربیتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناسب برای رسیدن به اصلاح و تربیت است، افزود: فعالیت‌های مستمر فرهنگی و هنری نقش مهمی در تحقق اهداف و مأموریت‌های سازمان زندان‌ها دارد.

وی با قدردانی از ابتکار عمل دادگستری کل استان یزد که با همکاری برخی نهادهای فرهنگی و هنری از جمله حوزه هنری و همراهی شاعران و طنزپردازان نخستین جشنواره طنز دادخند را برگزار کردند، ادامه داد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور از هر فعالیت و ابتکار فرهنگی و هنری برای اصلاح و تربیت جامعه هدف استقبال و از آن حمایت می‌کند.

محمدی با بیان اینکه طنز برای ایجاد انبساط خاطر و روحیه نشاط و سلامت جامعه بسیار مؤثر است، خاطر نشان کرد: خیلی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با بهره‌گیری از برنامه‌های مناسب فرهنگی و هنری و برپایی جشنواره‌های مختلف مرتفع کرد و این برنامه‌ها باید روز به روز تقویت شود و گسترش یابد.

وی اظهار داشت: اقدامات فرهنگی و هنری با همکاری شاعران و هنرمندان زمینه خنده و شادی را فراهم می‌کند و برای حل بسیاری از مشکلات روحی و روانی می‌توان از فعالیت هنری در قالب یک برنامه مدون و فراگیر سالانه بهره گرفت که برای تداوم آن تلاش و همکاری نیاز است.

استاندار یزد هم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره طنز دادخند، آن را کاری نو و ابتکاری دانست و با تأکید بر تداوم این رویداد ادبی افزود: بسیاری از واقعیت‌های جامعه را می‌توان در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری به خصوص طنز بیان کرد زیرا طنز نقش مؤثری در اصلاح امور دارد.

مهران فاطمی افزود: زبان فرهنگ و هنر و برگزاری جشنواره‌های مختلف اگر دقیق، عالمانه، واقع‌بینانه و همراه با انصاف باشد نه تنها مشکلی ندارد که تقویت و حمایت از آن امری مهم و ضروری است و باید در سطح استان مکرر به آن پرداخته شود.

وی اظهار داشت: زبان فرهنگ و هنر برای اصلاح برخی از امور مختلف در جامعه یک ضرورت است و باید همواره با همکاری نخبگان، شاعران، هنرمندان و علاقه‌مندان حتی در قالب طنز به آن پرداخته و زمینه کار و فعالیت در این عرصه مهم بیش از گذشته فراهم شود.

غلامعلی دهشیری رئیس‌کل دادگستری استان یزد هم به اهمیت برگزاری نخستین جشنواره طنز دادخند با همکاری شاعران، هنرمندان و برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها اشاره کرد و انجام آن را برای تحقق اهداف دستگاه قضا مؤثر دانست و تداوم آن را خواستار شد.

در پایان با اهدای تندیس جشنواره، لوح سپاس و جوایز نقدی از برگزیدگان و شایستگان تقدیر اولین دوره این رویداد ادبی تجلیل شد.

در این مراسم همچنین تعدادی از برگزیدگان به شعرخوانی طنز پرداختند.

به گفته دبیر جشنواره طنز «دادخند» ۱۲۲ اثر از شاعران و طنزپردازان 22 استان در دو بخش «جرائم و آسیب‌های اولویت‌دار» و «دستگاه قضایی» به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۵۰ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت.

حجت‌الاسلام مهدی پرنیان افزود: در نهایت با رأی هیات داوران متشکل از ناصر فیض، عباس احمدی و مهدی پرنیان، شش نفر حائز رتبه و هفت نفر شایسته تقدیر شناخته شدند.

ایجاد زمینه‌های ارتباط بیشتر دستگاه قضایی با اقشار تأثیرگذار اجتماعی همچون هنرمندان، نویسندگان، شاعران و طنزپردازان، شناخت سختی‌های کار قضایی و ایجاد دیدی واقع بینانه از تلاش‌های قوه قضاییه، استفاده از ظرافت، دقت و نگاه خاص شعرا و هنرمندان برای اطلاع‌رسانی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار به منظور ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است.

بهره‌گیری از زبان طنز به عنوان یکی از زیباترین و مؤثرترین قالب‌ها برای انتقال پیام و ارتقای فرهنگ جامعه، شکوفایی استعدادهای ادبی در حوزه شعر طنز، تولید محتوا و خلق آثار ادبی مانا و اثرگذار با موضوع عدلیه از دیگر اهداف این رویداد بود.

نخستین جشنواره شعر طنز «دادخند» به همت دادگستری کل استان یزد و با مشارکت حوزه هنری یزد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار ‌شد.

استان یزد با وجود استعدادهای هنری و ادبی خلاق و توانمند به ویژه در حوزه شعر طنز و برگزاری محافل و انجمن‌های ادبی از جمله محفل طنز «قندشکن» که از سال ۱۳۹۵ با هدف ترویج طنز عفیف و سالم، حفظ و انتشار اصطلاحات بومی و محلی، آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح و سالم و ایجاد امید و نشاط اجتماعی در حوزه هنری یزد آغاز به کار کرده یکی از استان‌های فعال و اثرگذار در حوزه شعر و ادب و طنز در کشور به شمار می‌آید.

ارسال نظر