انقلاب و انفجار نور

انقلاب و انفجار نور
به مناسبت دهه مبارک فجر، هنرمند یزدی یادداشتی درباره انقلاب و انفجار نور منتشر کرد.
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر :  ۱۵۵۳۹۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، به مناسبت دهه مبارک فجر سعید سعادت‌جو هنرمند عرصه پویانمایی و دانشجوی کارشناسی ارشد حکمت هنر اسلامی در یادداشتی به موضوع انقلاب اسلامی و انفجار نور پرداخته که به این شرح است:

خدا را شاکریم که حیات مادی ما را در زمان انقلاب اسلامی مقرر کرده تا بتوانیم این انقلاب نورانی را با تمام وجود درک کنیم و ان‌شاءالله براساس آیات الهی و فرمایش امام راحل (ره) متوجه این انقلاب که از آیات عظیم‌الشان الهی است، باشیم.

اخیرا پژوهشگران، جمله «انقلاب ما انفجار نور بود» را منتسب به مرحوم یاسر عرفات (اولین مهمان و مقام خارجی بعد از انقلاب) دانستند که کاملا صحیح است، این جمله برای اولین بار توسط یاسر عرفات در وصف انقلاب اسلامی در دیدار مورخ (28 بهمن 1358) به کار رفته است.

در مورد بررسی موضوع «انفجار نور» از شما درخواست می‌کنم برای فهم بهتر مطلب حتما متن دیدار امام خمینی (ره) با یاسر عرفات را به صورت کامل مطالعه کنید، نکاتی بسیار شگفت انگیز از این دیدار عجیب و پرمعنا کشف خواهید کرد، به دور از اغراق یکی از این مطالب، آینده عرفات و ساف (سازمان آزادی‌بخش فلسطین) توسط امام (ره) تبیین می‌شود.

اما در مورد انفجار نور!

یاسر عرفات دو بار در مورد «نور و انقلاب» اظهاراتی دارد؛ یک بار اواسط صحبت و دفعه بعد پایان دیدار با امام (ره)، که در قسمت دوم بدون ورود مترجم و مبتنی بر آیات قرآن شروع به صحبت می‌کنند و در متن مکتوب صحیفه امام (ره) این گفت و گوی دو طرفه ثبت نشده البته در سایت  www.emam.comفایل صوتی این دیدار در دسترس است.

دفعه اول در دقیقه 22 و 25 ثانیه:

امام خمینی (ره) فرمودند: «همه حساب‌هایی که دولت‌های بزرگ کرده‌اند، همه خطا از کار درآمد، برای این‌که یک مسئله الهی بود.»
عرفات افزود: «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللهُ وَ اللهُ خَیْرُ الْماکِرینَ»‌
امام (ره) بیان‌شان را اینگونه ادامه می‌دهند: «و این حساب‌ها هم که می‌کنند و بعدها می‌خواهند بکنند، آنها هم خطا از کار درمی‌آید».

عرفات تصریح کرد: «آنها می‌گویند زلزله‌ای رخ داده؛ ما می‌گوییم که انفجار نور روی داده.» (در این لحظه مترجم، صحبت‌های مرحوم عرفات را، «نوری به وجود آمده» ترجمه می‌کند، که دو نفر از حضار در جلسه این اشتباه را تصحیح کرده و ترجمه صحیح «انفجار نور» را به مترجم جهت اصلاح یادآوری می‌کنند.)

عرفات ادامه می‌دهد: «ما می‌گوییم دورانی که امت ما و منطقه ما آزاد و مستقل باشد فرا رسیده. مشکلات زیادی هست در پیش ولی در عین حال خوشبین هستم به آینده و در برابر شما جهاد بزرگ‌تر و کوشش‌های خسته‌کننده‌تری در پیش است. تجدید بنای جامعه سخت‌تر است از جنگیدن و پیروز شدن. شاه اینجا را خراب کرده‌.»

امام (ره) در پاسخ به این بیان عرفات فرمودند: «ما امیدمان به خداست و مأیوس از خدا نیستیم؛ و بر مشکلات به امید خدا غلبه می‌کنیم و به مادیات این نظر را نداریم؛ غلبه را با مادیات نمی‌دانیم. غلبه با معنویات است و مادامی که شَعْبِ ما به خدای تبارک و تعالی اتکال بکنند، پیشرفت خواهند کرد و اگر خدای ناخواسته انحراف پیدا شد، زوال برای همه هست‌.»

عرفات در پایان همین دیدار برای بار دوم، معتقد به شروع دوران جدیدی از انوار الهی در دنیا است و در دقیقه 30 و 11 ثانیه این فایل صوتی به این نحو سخن می‌گوید: ...و بدات النور و ... لکن ...و أف النور الحمد لله، الحمدلله، و ما رمیت اذ رمیت.

که ناگهان امام(ره) کلام او را قطع نموده و می‌فرمایند: «الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»

با مرور این دیدار تاریخی، این مفهوم بیشتر در ذهن متبادر می‌شود که امام (ره) تمام کلام‌شان تکیه بر قدرت لایزال الهی و ایمان به خداوند متعال بوده و هیچ عاملی را در انقلاب و مسیر پیش رو به این اندازه مؤثر نمی‌دانند. بنابراین یک محقق و مورخ منصف این گونه دریافت می‌کند که حقیقت این انقلاب از منظر امام خمینی (ره)، چیزی جز «نور الهی» مبتنی بر ایمان نیست و این انقلاب سرآغاز خروج بشریت از ظلمات به سوی نور خواهد بود.

ارسال نظر