هنرمندان علیه کرونا

رصد برنامه خدا در ماجرای کرونا (بخش سوم)

رصد برنامه خدا در ماجرای کرونا (بخش سوم)
ارتقاء جامعه مهدوی در گرو توجه به آیات الهی و رفتار در قبال آن است.
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد خبر :  ۱۰۹۷۶۵


به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، محمدحسین فیاض دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث و مسئول آموزش و پژوهش حوزه هنری استان یزد در پی شیوع ویروس کووید 19 در جهان، در یادداشتی به «رصد برنامه خداوند در ماجرای کرونا» پرداخته که بخش سوم آن به این شرح است:

به نام خدا

در دو یادداشت قبلی به خاستگاه کرونا و هوّیت این بیماری اپیدمی اشاره شد، عکس العمل خداوند متعال در این صحنه را نظاره کردیم و اندکی به چرایی آن پرداختیم. در این یادداشت با توکل به خدا به قدر ظرفیت به «چه باید کرد؟» می‌پردازیم.

خداوند متعال از طریق قرآن که آئینه تمام نمای عالم هستی است با بشریت صحبت می‌کند و روایات اهل بیت (ع) در این عرصه، شرح و تفسیر کلام الهی است. جدا از این، خالق ما در نظام هستی خویش مقولات و مواردی را قرار داده است که از آن طریق با مخلوقات خویش تکلم می‌کند و آن را «آیات» می‌نامد. «وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَةٍ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ»[یوسف105] خدای ما در آسمان‌ها و زمین آیاتی دارد که بر ما انسان‌ها می‌گذرد و او از ما می‌خواهد که به آن اعتنا کنیم و از آن اعراض نکنیم یعنی برایمان جلب توجه کرده و از آنها غافل نباشیم. اولین وظیفه گویا، اعتنا، توجه، شناخت و سپس ایمان به «آیات» است. «آیه» یعنی مقوله و صحنه‌ای خدایی که توجه به ظاهر آن، نتیجه و هدفی باطنی را دنبال می‌کند.

آیا مکر خدا در مقابل مکر دشمنان، آیه‌ای از جانب خدا نبود؟ آیا کنترل و تعدیل بیماری کرونا در این صحنه از آیات خدا و معجزه او نیست؟ آیا ماجراهای خدایی که در این مدت نظاره کردیم از آیات الهی است؟ شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که به چه دلیل می‌توان گفت خداوند فتنه کرونا را در ایران کنترل و تعدیل کرد و امام زمان (عج) در این تجاوز بیولوژیک، نصرت‌مان نمود؟ به چه استدلالی می‌گوییم خلیفه خدا، از جانب خدا در معیّت مؤمنان بود و ولایت صحنه را به دست داشت؟ و چرا باور داریم خداوند قهّار، مکر دشمنان را به خودشان برگرداند و دشمنان ما هم‌اکنون درگیر آتشی هستند که خود برافروخته‌اند؟ اجازه دهید مواردی را برشماریم؛

1- استدلال ما بر اساس مقایسه آماری و شواهد نمودارهای مبتلایان، بهبودیافتگان و جان‌باختگان در ایران و بررسی شکست شیب نمودارها نسبت به رفتار طبیعی یک اپیدمی، از آغاز تاکنون است.

2- مقایسه نمودارها و بررسی روند ابتلا و فوت بیماران کرونایی در ایران و کشورهای غربی و آمریکا است.

3- شاهدمان اظهار نظر و پیش‌بینی دانشمندان و پزشکان خارجی در مورد پیشرفت و تلفات زیاد ایران بر اثر شیوع بیماری کرونا است.

4- شروع اپیدمی از چین و ایران (شهر قم) و سپس پاندمی آن و واکنش‌های دشمنان ما در آغاز اپیدمی، شاهد ما است.

5- از شواهد، آرامش و آسودگی خیال سران کشورهای غربی و آمریکا و عکس‌العمل‌های آنها در آغاز یک بیماری اپیدمی خطرناک و وحشی است.

6- جدای از سوابق تاریک و جنایت‌بار دشمنان این مرز و بوم، استدلال دیگر، نظرات کارشناسی و محققانه دانشمندان و پژوهشگران حوزه دشمن شناسی و جنگ‌های بیولوژیک است.

7- برهان‌ محکم ما، فرمایشات رهبر بصیر انقلاب اسلامی در تبیین این ماجرا و تحلیل پیرامون آن است.

8- از دیگر دلایل ما پیش‌بینی مسئولان در مورد پیک‌های دوم و سوم بعد از سفرها و تعطیلات نوروزی و پیش‌بینی‌های حتی خوش‌بینانه در مورد مبتلایان و کشته‌ها و الحمدلله اشتباه شدن آن پیش‌بینی‌ها است. پزشکی متخصص پیش‌بینی می‌کند بعد از سیزدهم فروردین، حدود یک سوم تا یک چهارم جمعیت ایران به کرونا مبتلا شده و مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد.

9- کاهش چشمگیر درصد مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از این بیماری در نیمه دوم فروردین‌ و مقایسه درصد بهبودیافتگان در ایران با میانگین بهبودیافتگان جهان، دلیل دیگر ما است.

10- اظهار نظر سران کشورهای غربی و آمریکایی در مورد آمارهای ایران، تعجب و عدم اطمینان به این ارقام از دیگر نشانه‌های این ماجرا است.

11- زمانی ایران کانون شیوع بیماری در جهان بود و بعد از مدت کوتاهی به یکباره، نه کشورهای همسایه ایران بلکه آمریکا، کانون شیوع بیماری در جهان شد. دقت کنیم که ما در مورد یک ویروس و بیماری اپیدمی با یکسری رفتار و آثار مشخص، صحبت می‌کنیم!

12- گفته می‌شود در زنجیره انتقال، هر چه از مرکز دورتر، این ویروس ضعیف‌تر می‌شود اما چرا مثلا ایتالیا که بعد از ایران درگیر شد با وجود بهداشت و کادر درمانی قوی، تلفات بیشتری می‌دهد.

13- در مهار کرونا نه در زمینه پزشکی و تجهیزات از آمریکا و اروپا (جهان اولی‌ها) برتریم و نه در رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه بهتر از کشور چین عمل کردیم. مهار فتنه، کار که بود؟

14- فروپاشی ساخته‌های شیطانی و نفسانی مشرکان و کافران، افول ابهت و کیان و اقتصاد آمریکا، خرد شدن استخوان‌های تمّدن منحط و ضدالهی غرب را شاهد هستیم و تمام دنیا نیز شاهد است، پس انتظار بکشند که ما هم از منتظران هستیم!

15- سخن آن مسئول بخش «آی سی یو» بیمارستان مبنی بر اینکه، عوارض و لطمات بیماری در اوایل شیوع بسیار شدید و مخرّب بوده و بعد از مدت نه چندان طولانی معجزه‌گونه از شدت بیماری کاسته و خسارات آن تقلیل یافته به صورتی که مطالعه کنونی عوارض کرونا، هیچ سنخیّتی با کرونای اولیه ندارد؛ از جمله شواهد ما است.

16- دیگر دلیل ما سخنان وزیر بهداشت با اخلاص و جهادی‌مان است که خود عملاً درون آتش فتنه کرونا است و قلباً به زبان اقرار دارد که ماجرا با حرکت معجزه‌آسا و یک امداد غیبی از طریق «وجود آن گل‌بوی نازنین»، هدایت و کنترل شده است.

17- یکی دیگر از شواهد متقن ما، رفتارهای خدایی و بسیار لطیف هم‌وطنان از گروه‌های مختلف در این جهاد است که از جنس رفتارهای اربعینی است، از جنس کربلا است، از جنس نور است و اینها امکان ندارد مگر با نگاه محبت ولیّ خدا ارواحنا فداه.

18- دستاویز ما این آیه قرآن کریم است که «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»[صفّ8]، سالیان سال است که عزم جدی کرده‌اند تا نور خدا را در این سرزمین خاموش کنند، در عوض صحنه به صحنه و ماجرا به ماجرا، خداوند نور خودش را تام می‌کند و اینها همه نشانه‌های تام شدن نور الله است.

19- همه بر این اعتقادیم که «إِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه» اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه و نهایتش، اهل بیت (ع) هستند. اگر کنترل بیماری منحوس کرونا، تقلیل تلفات و خسارات؛ عواطف و رفتارهای زیبای خداپسندانه چه از ناحیه پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و چه نیروهای نظامی و جهادی و فدای جان و مال و آبرو در این عرصه، خوبی و نیکی است، پس بی‌شک امام زمان (عج)، باعث و بانی آن هستند.

20- شب نیمه شعبان، شب میلاد تنها خلیفه خدا بر روی زمین، تقریبا در کل پهنه ایران، تسبیح رعد و برق‌ها را با چشم سر دیدیم، شبی که همه نگاه‌ها به سمت آسمان بود، نورافشانی خدا و پاک‌سازی گسترده الهی را شاهد بودیم؟ رفتار در قبال این «آیه» چیست؟ «وَ مِنْ آیاتِهِ یُریکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَیُحْیی بِهِ اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»[روم24]. رعد، باران و احیای زمین بعد از موتش، در اینها برای آنان که تعقل کنند، نشانه است. آن شب، رعد آسمان نیز حامدانه همراه بود، «وَ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ»[رعد13] ما نیز همراه شویم و تمام این خوبی‌ها و موفقیت‌ها را به خداوند مهربان و خلیفه او نسبت دهیم.

این‌ها مشتی از خروار است که خداوند مقابل دیدگان ما گذاشته وگرنه اگر قلب محجوب نویسنده و چشمان غبارگرفته او، مانع نبودند با ساده‌ترین صحنه‌ها و به ظاهر عادی‌ترین آیات، شهادت می‌داد که «رَبِّ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما ... » کسی نیست مگر او «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ اْلأَوَّلینَ» [دخان8] ولی چه کنیم که در حیطه اعتقادات به لحاظ نفسانیات و معلومات دنیایی، بسیاری از موضوعات به جای ایمان و یقین، برایمان شک است و عملا به جای سلوک و صالحیّت، مشغول بازی هستیم. «بَلْ هُمْ فی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»[دخان9]. خدایا! به تو پناه می‌بریم، دستمان بگیر.

ارسال نظر